Kategorier
Reklam

Utomhusreklam når en större målgrupp

Målsättningen med reklam är att nå både befintliga och nya målgrupper. Har man en bra och tilltalande utomhusreklam kan man nå nya målgrupper på nya platser.

Är man tveksam till vad olika reklamkampanjer ska ge företaget kan det vara bra att ta på sig nya glasögon. Börja notera när och var man ser reklam och hur man själv reagerar på det. Det kan vara tv-reklam man zappar bort så fort den dyker upp, reklam i brevlådan som åker direkt i återvinningen eller att man bläddrar förbi annonserna i tidningen.

Fortsätt med de kritiska glasögonen även utanför hemmet och notera var och när det dyker upp reklam. Det kan handla om baksidan på bussar, skyltar och olika displayer. När man har kartlagt för sig själv var man hittat reklamen kan man fundera över de olika målgrupperna. Reklam på bussar kan vara riktad till trafikanter och resenärer. Reklam på Internet kan kopplas till mottagaren med algoritmer.

Utomhusreklam är synlig för flera målgrupper

Hur gör man enklast för att nå en större målgrupp som inte ska klicka bort reklamen eller slänga den direkt? En sådan målgrupp når man på olika sätt. Grunden är att satsa på olika former av utomhusreklam. Det kan vara stora digitala skyltar som sitter på olika byggnader runt omkring i staden. Skyltar uppfattas av ögat hos målgruppen utan att vara störande på samma sätt som ett blinkande bannér.

En annan typ av utomhusreklam är att sätta upp stora banderoller med sitt budskap på längs olika större vägar. Då kan man nå alla som passerar en viss väg under en längre tid. En bild säger exempelvis mer än tusen ord. Så en snygg reklambild kommer att omedvetet locka både nya och befintliga målgrupper att se reklamen. Förhoppningsvis ger reklamen därefter en ökad effekt med kunskap och kännedom om produkter och företag.